18 września 2024 r. w siedzibie Ministerstwa Rozwoju i Technologii odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego. W spotkaniu wzięli udział członkowie Zespołu reprezentujący związki zawodowe, organizacje pracodawców oraz stronę rządową. Ze strony rządowej w spotkaniu uczestniczył Pan Ignacy Niemczycki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. W posiedzeniu uczestniczyli również przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Pierwszym punktem posiedzenia Zespołu było przedstawienie aktualnej sytuacji rynku motoryzacyjnego oraz omówienie wyzwań związanych z transformacją w przemyśle motoryzacyjnym. Przedstawiciele strony pracodawców przedstawili prezentacje na temat bieżącej sytuacji na rynku motoryzacyjnym w Polsce. Przedstawiono kwestie związane z bieżącymi wyzwaniami z jakimi mierzy się branża, m. in w zakresie zwolnień, przekwalifikowaniem kadr, cenami energii oraz omówiono kwestie szeroko rozumianej elektromobilności. Główne wyzwania stojące przed branżą to zachowanie konkurencyjności w procesie transformacji energetycznej i dążeniu do zero emisyjności. Proces transformacji będzie wymagał przekształcenia ok. 2,5 mln miejsc pracy w branży motoryzacyjnej na terenie Unii Europejskiej. Przedstawiono również wpływ rynku chińskiego na rynek europejski w tym poruszono kwestię ceł na pojazdy importowane z Chin oraz spowolnienie rozwoju  elektromobilności. Przedstawiono szczegółowe informacje na temat sytuacji polskiego rynku motoryzacyjnego w roku 2023 dotyczące produkcji, sprzedaży oraz zatrudnienia w branży. Poruszono również kwestię fali zwolnień w sektorze motoryzacyjnym w latach 2023-2024.
Minister I. Niemczycki omówił główne działania MRiT, które zostaną zainicjowane podczas Polskiej prezydencji w Radzie UE i będą ściśle nakierowane na politykę przemysłową i budowanie konkurencyjności przedsiębiorstw. Poruszył także temat działań w KE zmierzających do nałożenia pięcioletnich ceł na importowane samochody elektryczne z Chin.
W dalszej części posiedzenia odbyła się dyskusja dotycząca możliwości stworzenia rozwiązań systemowych związanych z programami dobrowolnych odejść na emeryturę w przemyśle motoryzacyjnym. Podkreślono, że w przyszłości miejsca pracy w branży motoryzacyjnej będą redukowane i konieczne jest znalezienie sposobu żeby redukcja etatów odbyła się w sposób najbardziej korzystny dla pracowników i pracodawców. Przedstawiciel Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformował, że prezentowane rozwiązania są bardziej rozwiązaniami zakładowymi, które mogą mieć ewentualne wsparcie w ramach instrumentów rynku pracy, niż należącymi do systemu ubezpieczeń społecznych.
Ostatnim punktem spotkania było omówienie kwestii związanych z dofinansowaniem ze środków Funduszu Pracy postojów ekonomicznych spowodowanych spadkiem zamówień w sektorze motoryzacyjnym. Przedstawiciel Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej omówił zasady funkcjonowania Funduszu Pracy oraz kwestie przestoju ekonomicznego w kontekście ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy.
Minister I. Niemczycki stwierdził, że wspomniane propozycje tworzenia tego typu instrumentów wsparcia należy zaliczyć do rozwiązań systemowych oraz że strona społeczna powinna zgłosić takie rozwiązania na Radę Dialogu Społecznego, ponieważ wykraczają one poza właściwość Zespołu Trójstronnego.
(źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej)